sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Raw Chocolate made by me

1 2 Kirja 24,95€ 3 Mulla oli parjantaina tosi lyhyt päivä koulussa, sillä päästiin jo 11.20. Olin jo aikasemmin päättänyt että perjantaina valtaan keittiön ja teen vähän raakasuklaata pitkästä aikaa!Pyörittelin aika paljon eri ainesuhteita päässäni ja tuota kirjaa lukiessani ei kyllä löytynyt just niitä oikeita, joten kirjotin paperille oman versioni johon tuli:

Raakasuklaa (n. 32 kpl)

1,5 dl raakaa kaakaojauhetta
1,5 dl kaakaovoita
3 rkl agavesiirappia
1 dl kylmäpuristettua kookosöljyä
½ tl laadukasta suolaa (itse käytin Himalajan ruususuolaa)
2 rkl lucuma-jauhetta
1 rkl maca-jauhetta

Lisäksi:
Rouhittuja cashew-pähkinöitä, kokonaisia kuivattuja vadelmia, rouhittuja gojimarjoja sekä pistaasipähkinöitä

1. Sulata kookosöljy ja kaakaovoi lämpimässä vesihauteessa.
2. Kun rasvat ovat sulaneet, lisää agave-siirappi ja sekoita seos hyvin.
3. Lisää jauhemaiset ainesosat siivilän läpi seokseen ja sekoita.
4. (Tässä kohtaa mä temperoin oman suklaamassani paremman koostumuksen saavuttaakseni, mutta tää vaihe ei ole pakollinen.)
5. Mä jaoin suklaamassani vielä kahteen osaan. Toiseen laitoin gojimarjoja sekä pistaasipähkinöitä ja toiseen cashew-pähkinöitä ja vuokien pohjalle kokonaiset kuivatut vadelmat.
6. Laita raakasuklaat jääkaappiin kovettumaan. (Ravaa vähän väliä jääkaapilla katsomassa ovatko luomukset valmiita ja pety monta kertaa kun aina joutuu jatkamaan odottelua.)
Lopulta mä sain koputeltua mun suklaat ulos muoteistaan ja päästiin maistelemaan ja hyviähän niistä tuli! Lauantaina yön yli levänneinä nää maistuivat vielä entistäkin paremmilta!

4 Mä vietän parhaillaan just alkanutta ansaittua lomaa, enkä kyllä ajatellut tehdä mitään jos ei ole pakko, enkä ole oikein suunnitellakkaan lomani kulkua. Ainut suunniteltu asia on ens viikonloppuna suunnata junnujen kanssa talvileirille kolmatta talvea peräkkäin. Luvassa on edellisten vuosien tapaan taas teltassa nukuttuja vähäunisia öitä ja lukuisia kipinävuoroja.
Koulussakaan en loman jälkeen kauaa ehdi aikaa viettää, sillä tasan kolmen viikon päästä mä astun taas Finnairin koneeseen, tällä kertaa suuntaan Italiaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti