maanantai 26. toukokuuta 2014

the first days in Leeds

Oho, siitä onkin jo pieni ikuisuus kun mie olen istunut tietokoneen eerässä naputtaen sanoja kirjain kirjaimelta tänne. Englannin reissu oli ja meni ja sen jälkeenkin oon jo ollut vajaat kaksi viikkoa Suomessa. Oon keskittyny täysillä viimeisiin koulujuttuihin ja saanut kaiken suoritettua kunnialla läpi, jes! Oon kokenu sen niin paljon tärkeämmäksi tällä hetkellä ja jättänyt blogin taka-alalle. Hyvät ilmat ulkona on myös pitänyt mut palvomassa tota lämpöä. Mutta nyt, mennään vähän ajassa taaksepäin ja rupean toteuttamaan Englanti-postauksia! 1 11.5 me siis lennettiin Helsingistä Manchesteriin, josta jatkoimme junalla meidän kohteeseemme Leedsiin 2 Oltiin tosi nälkäisiä Leedsiin päästyämme, joten kirmattiin kaikki neljä heti lähimpään Burger Kingiin 3 Leedsissä otettiin taksit hotellille, joka oli nimeltään Ibis Budget. Miun mielestä tosi halpa ja hyvä (vaikken itse mitään maksanutkaan). Huoneen outouksia me tutkittiin Suvin kanssa ihan hyvä tovi, lisäksi käytiin poikien kanssa kävelemässä hotelli ympäri etsien kauppaa, joka oli kiinni. Ostettiin ekana iltana sitten vaan omenalimpparia ja appelsiinimehua  respasta huoneeseen ja mentiin aikaisin nukkumaan. 4 5 Eka kokonainen päivä alkoi sillä, että kokoonnuttiin hotellin aulaan ja nähtiin ekaa kertaa muut projektin opiskelijat. Minä tosin muista poiketen olin jo tutustunut Englantilaisiin ja oli tosi hassua nähdä niitä kaikkia ja vaihtaa kuulumisia f2f eikä netin välityksellä. Käveltiin nälkäsinä koululle aamupalalle ja saatiin kortit joilla päästiin liikkumaan koulun käytävillä. 6 Aamupalan jälkeen päästiin heti tutustumaan Ranskalaisiin, Italialaisiin, Saksalaisiin, Unkarilaisiin ja Englantilaisiin, meillä oli nimittäin ohjelmassa Speed Dating. Käytännössä se tarkotti sitä, että saatiin lomakkeet joiden avulla kyseltiin kysymyksiä toisiltamme maittain. 7 Bongasin luokan seinältä myös oman kuvani...:D Speed Datingin jälkeen mentiin pienissä ryhmissä kiertämään koulun tiloja läpi ja Lewis toimi meidän tutorina. Raukalla tais olla ajoittain pallo ihan yhtä hukassa kun meilläkin. Tän Leeds City Collegen (jossa aikamme vietettiin) keittiöt oli ihan valtavia siihen verraten mihin me ollaan Suomessa totuttu! 8 Kiertelyn jälkeen oli vuorossa taas ruokaa. Ruoka oli yks niistä asioista jotka vaati eniten totuttelua tolla reissulla. Ekalla aamupalallakaan ei ihan kauheesti naurattanut kun nälkäsen naaman eteen kannettiin pullia ja croisantteja sekä marmeladia. No, piti vaan asennoitua siten, että tää on heidän kulttuuri ja syödä mukisematta sitä mitä oli tarjolla :) 9 Nyt kun muuten tulee mieleen, niin siis vähän miun matkaseurasta. Ennen lähtöä Suomesta olin ihan paineissa, että miten koko reissu tulee sujumaan, koska en tuntenut mun matkaseurasta ketään. Suvi on mun rinnakkaisluokalla, joten sitä olin edes nähnyt, mutta Tino ja Jesse opiskelee meidän toisessa yksikössä, joten olin ihan ventovieraassa porukassa. Mun helpotukseksi kemiat kohtas ja pystyin puhua kaikille miettimättä sen turhempia "mitähän toi musta ajattelee"-juttuja. Yksi Englantilaisista sanoikin meidän matkan aikana, että mie ja Suvi ollaan ihan kuin siskoksia! Pakko myöntää, että meillä oli kyllä ihan yhtä vajaita juttuja, maailmassa ei varmaan montaa ihmistä ole, jonka kanssa voi jutella vaan pulujen elämän tarkotuksesta keskellä vilkasta katua... 10 11 12 Ruoan jälkeen meidät jaettiin kahteen ryhmään, ja me mentiin ensimmäiseksi Engannin ja Italian kanssa valamaan itse suklaalevyjä ja tekemään suklaakarkkeja! 13 14 Lewis ja Paulo 15 Sitten me koettiinkin jo kauhun hetkiä, nimittäin me mentiin tekemään itse alusta asti makkaroita. Olihan se toki mielenkiintoista, mua ällötti pikemminkin se, että Englantilaiset tahto leikkiä sian aivoilla, tunkee käden sian korvaan ja hiplata luonnonsuolta ??! No kaikesta selvittiin! 16 Ja kai meillä ihan hauskaakin oli kun opeteltiin tekemään tollasta makkaraketjua :D 17 Makkaroiden valmistuksen jälkeen vaihdettiin vaatteet ja kirmattiin takaisin hotellille, oltiin nimittäin lähdössä koko porukalla ulos syömään. 18 Mentiin paikalliseen Fish and Chips-ravintolaan ja oli kiva kokee toi kyseinen ruoka jo matkan alussa, se oli nimittäin mun To do-listan kärkipäässä, Victorias Secretin vierailun lisäksi hehee (pääsin muuten myös sinne!!). Mun annoksen kala oli ihan vaaaltava möhkäle se oli siis vielä isompi kuin tuo kuvassa näkyvä, kaikkea en siis saanut sisääni ahdettua, mutta hyvää se silti oli. 19 Syömisen jälkeen köpöteltiin maisemia katsellen takaisin hotellille, hoidettiin velvollisuudet (lue selattiin facebookit...) ja lähdettiin hotellin viereiseen urheilubaariin istumaan iltaa ja viettämään aikaa muiden opiskelijoiden kanssa. Ilta oli nauruntäyteinen ja pestiin Suvin kanssa kaikki biljardissa 6-0! (siis mähän tosiaan en lyönyt muuta kuin väärää palloa...) Paikka meni jo 11 kiinni joten me väsyneinä painuttiin suihkuun ja eipä aikaakaan kun varmaan kymmenpäinen poikalauma seisoi meidän huoneen ovella pyytäen että lähdetään keskustaan. Miehän olin tosiaan sillä hetkellä suihkussa ja Suvi sitten sai pojat vakuutettua ettei me tänään tulla enää mihinkään. Eipä siinä keretty kun vaihtaa osia, kun oli mun vuoro mennä avaamaan ovi Suvin ollessa suihkussa. Yksi Saksalaispoika heittäytyi tosiaan meidän oven eteen makuulle ollessaan niin epätoivoinen kun ei lähdetty ulos haha :D

Varokaa vaan, sillä näitä osia on tulossa vielä lisää, koska kuvia ja videomateriaalia miulla on vaikka muille (eli teille) jakaa, so see you soon !
Tää on muuten niin hassua, että edelleenkin huomaan ajattelevani englanniksi ja Englannissa tuli huomaamattaan puhuttua huoneessa Suomen sijasta Englantia. Olisin tosissani heti valmis lähtemään takaisin!!